Aure kommune
 
 
 
Se hele menyen

Aure kommune

Meny

Konsesjon på erverv av fast eiendom

Konsesjonsloven regulerer omsetningen av fast eiendom generelt. Loven fastsetter at det er nødvendig med konsesjon for å erverve fast eiendom. Formålet med konsesjon er å oppnå et effektivt vern om landbrukets produksjonsarealer og slike eier- og bruksforhold som er mest gagnlig for samfunnet.

Hvem må søke om konsesjon

Hvis du overtar en landbrukseiendom fra nære slektninger, får du 5 års boplikt. Landbrukseiendommer med boplikt er bebygde eiendommer hvor fulldyrka og overflatedyrka jord er mer enn 25 dekar, eller eiendommen består av mer enn 500 dekar produktiv skog. Som bebygd eiendom regnes her eiendom med bebyggelse som er eller har vært brukt som helårsbolig. Boplikt innebærer at du innen ett år fra overtakelsen bosetter deg på eiendommen og bor der i minst 5 år.
 
Du må søke konsesjon hvis du ikke har til hensikt å oppfylle boplikten.
 

Hvordan søke

 

Søk om konsesjon

Du må ha fødselsnummer tilgjengelig ved utfylling av søknaden.

Vedlegg til søknaden

  • Hjemmelsdokumentet (skjøtet)
  • Kontrakt og takst hvis slike dokumenter finnes

Søknadsfristen er fire uker etter at avtalen ble gjort eller du fikk rådighet over eiendommen

 

Der det ikke er boplikt og det ikke kreves søknad om konsesjon skal det fylles ut egenerklæring.

Egenerklæring konsesjonsfrihet

Se også rettledning som følger med skjemaene.


Saksbehandling

Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Det kan være nødvendig å foreta en befaring og oppmåling av eiendommen. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

 I vurderingen av søknaden skal kommunen legge særlig vekt på:

  • hensynet til bosettingen i området
  • om overtakelsen av eiendommen innebærer en driftsmessig god løsning 
  • om overtakelsen ivaretar hensynet til en helhetlig ressursforvaltning og til kulturlandskapet 
  • eiendommens størrelse, avkastningsevne og husforhold
 
Din tilknytning til eiendommen og livssituasjonen din kan tillegges vekt som et korrigerende moment.

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.


Klage

Både du som søker og andre med rettslig klageinteresse kan klage hvis du eller dere er misfornøyd med vedtaket. Fristen er tre uker fra vedtaket er mottatt. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

Skjema klage

Dersom du ønsker å benytte skjema i papirversjon kan du gå inn på skriverikon i øverste høyre hjørne etter at du er kommet inn på skjemaet. Du kan også få det utlevert på servicekontoret. Skjema sendes da til: Aure kommune, postboks 33, 6689 Aure.

Gebyr for behandling av søknader

Fastsatt i forskrift om gebyr for behandling av konsesjonssaker mv. (29.12.1993) § 2. For behandling av søknader nevnt i § 1 skal det betales 3 promille av den første millionen gebyrpliktig kjøpe- eller leiesum, og 2 promille av det overskytende beløp. Gebyret skal ikke være lavere enn kr. 750,- (grunngebyret) og ikke over 20 ganger grunngebyret.

Behov for mer informasjon?

Tilbakemelding på tjenesten

 

Sist endret 02.06.2016 15:16:27
John Inge Sirum
Jon Inge Sirum
Rådgiver landbruk/delesak
Telefon: 71 64 74 40
Epost
 
Postboks 33
6689 Aure
Epost
Telefon: 71 64 74 00
Faks: 71 64 74 08
Org.nr.: 988 913 898
Kontonr.: 4202 0399028
Kommunenr.: 1576
Du ser på en mobiltilpasset utgave av nettstedet.
Trykk her for å gå til den vanlige nettsiden.